Hjælp til julemaverne :)

Vitab.

Julen kan være hård for mange, især med alle de ekstra fristelser der er så svære at sige nej til her i december måneden. Det kan gå hårdt ud over maven og så er det en god idé at hjælpe den lidt på vej.
Selv om du spiser raw food, kan maden stadig indeholde meget fedt og sukker og maven kan have svært ved at fordøje det hele.
Probiotika betyder ” for livet” og er naturlige mælkesyrebakterier der opholder sig naturligt i tarmene.
Probiotiske bakterier har en positiv indvirkning på tarmene. De forefinder allerede i tarmene, men når vi hygger os lidt for meget i form af de forkerte fødevarer, kan vi godt have brug for en hjælpende hånd til at komme tilbage i balance igen og da ca. 75 % af vores immunforsvar ligger i tarmene er det en rigtig god idé at være opmærksom på at maven har det godt.

Som mange af jer allerede ved har jeg haft utrolig mange prolemer med min mave indtil jeg slog over til raw food, men det betyder ikke at jeg kan leve af fx. dadelkager eller rå chokolade, selv om jeg ville elske det 😉

Jeg har er et par bud på et par hjælpemidler her op til jul.

Vita biosa er en af de rigtig gode hjælpere. Den er fuld af naturlige probiotiske bakterier og smagen er til at holde ud.
Vita biosa har 3 forskellige slags at vælge i mellem. Jeg syntes selv de hjælper mig rigtig godt hvis jeg har problemer med mine tarme.

Psyllium-frøskaller er et andet rigtig godt hjælpemiddel.
Det er et 100 % naturligt fiberprodukt. Fibre øger mængden af gavnlige bakterier i tyktarmen og fibre er dermed vigtige. Som en slags indvendig masage sørge de for at bevare styrken og sammentrækningsevnen i tarmmuskulaturen.
De går ind og giver en masse fibrer til tarmene og hjælper det hele lidt på vej. Her er det utrolig vigtigt at drikke masser af vand. Ellers tører det og skaber langt være forhold end tidligerer.
Det er under alle omstændighedder vigtigt at drikke nok vand, da kroppen har brug for det. 2-3liter væske om dagen. ca 2 liter fra vand og resten fra din frugt og grøntsager.

Vitabiosa drikker jeg enten som den er. Ca. ½ dl. eller blandet op med lidt vand. Psyllium-frøskallerne drikker jeg fx med lidt vand, i smoothien eller drysset over min grønne grød. De er også rigtig gode at bruge i dine rå kager. Det giver både fylde, fibre og hold i kagen.

Husk du kan se meget mere om mig og mine kurser på min hjemmeside www.miekronholm.dk eller på Facebook siden