Quinoa

Da jeg slev har savnet quinoa den senere tid, syntes jeg du skal have muligheden for at få lidt mere at vide om disse super-frø.
Husk du kan gå ind på hjemmeside www.miekronholm.dk og læse om alle de spændende workshops jeg har at tilbyde.
 
 
Quinoa (Udtales: Ki-noa) bliver mere og mere kendt her hjemme. Jeg selv, lærte den først at kende for ca. 5 år siden, men har så til gengæld også spist den hyppigt siden 🙂
Quinoa stammer fra Andesbjergene i Sydamerika. Her er det en utrolig vigtig afgrøde, lige som kartoflen er det for os.
Da Spanierne erobrede Andes-regionen, gjorde de Quinoa´en forbudt. Dette var fordi man var overbevist om at det var pga. denne afgrøde, at Inkaerne havde så høj levealder. Dette havde de sikkert ret i.
Quinoa blev også brugt af Inkaerne i deres ritualer og sermonier, da de anså quinoa´en for hellig. 
Quinoa er en meget hårdført plante, der er blevet dyrket gennem de sidste 6000 år, den tåler ned til -8 grader C frost.
Quinoa planten har ikke korn, men frø og det er disse frø der oftest bliver brugt. Selve planten kan også bruges, i fx. salater, mens kornene oftest bliver tilberedt som rig.
 

 
Quinoa-frøene indeholder stort set alle de essentielle aminosyrer, masser af proteiner (op til 22 %, som er op mod ca. 50 % mere end andre korn) og har ca. 5 % af de sunde fedtsyrer i sig (som inkludere bla. omega 3 fedtsyren alfalinolensyre. (som er langt højere end de fleste andre korn)
Quinoa indeholder både vitaminerne E og B, specielt B6, men indeholder også en del niacin, thiamin og folat. Indholdet af kalk og jern i dette lille super-korn er også utrolig højt. Langt højere end fx. mælk, ris, majs, hvede og havre.
Desuden er der et højt indhold af kalium, magnesium, zink, kobber og mangan.
Disse helt igennem fantastiske korn går sig specielt egnet til folk der virkelig har brug for god næring.
Fx. folk der er underernæret, gravide, ammende, børn, og folk der enten træner meget eller på anden måde udøver hårdt fysisk arbejde.
 
Smagen kan jeg ikke rigtig sammenligne med nogen anden.
Den er mild, men let saltet. Nogen skal lige vende sig til smagen, men langt de fleste er vilde med den fra starten.
 
Tilberedning:
Da quinoa-frøene er dækket af et bittersmagsstof, saponiner, skal de vaskes før brug. Saponiner beskytter frøene mod insekter og fugle.
Tag dine quinoa´er over i en skål og dæk dem godt med rent vand.
Gnid frøene let mellem dine håndflader og skyl dem derefter i en si til vandet er klart.
Herefter kan du gøre en af disse to ting:
Hvis du er raw fooder, eller bare gerne vil have mest muligt ud af din quinoa, kan du sætte frøene i blød i ca. 4-8 timer.
De spirer utrolig hurtigt og er nogle virkelig næringsrige frø.
Hvis du alligevel vil koge dem, tager det ca. 10 min, men de suger ikke vandet på samme måde som rig, så du skal selv hælde det overskydende vand fra og lige lade dem stå og trække i ca. 5 min.
 
 
Husk nu der er spændende sunde chokolade workshops i vente.
Klik dig ind på www.miekronholm.dk og læs mere om det hele.

For at indlæget ikke skal blive for langt vil jeg ligge opskrifterne med quinoa ind på det næste indlæg.
Rigtig god Pinse 🙂