Banansnack :)

Jaaa weekenden er her og der skal hygges ekstra meget 🙂

Jeg har lige taget mine super lækre dehydrerede bananer ud af dehydratoren. De er bare helt perfekte og venter kun på at blive tilsat i fx: rawnolaen, raw chokolade eller “bare” som snack og evt. dyppet i chokolade eller med chokonibs til 😉
Ideen kommer fra min gode ven Amy Levin.



Bananer har desværre fået et lidt dårligt ry fordi de indeholder lidt flere kulhydrater end de fleste andre frugter, men til gengæld indeholder de jo næsten ikke noget fedt. Så lad være med at blive sukkerforskrækket over for bananerne, de er faktisk super sunde 🙂

Bananer indeholder bla. en masse vand, gode fibre, proteiner, trypthofan som vores “lykkehormon” hvor serotonin dannes ud fra (som er rigtig godt mod kvalme, hovedpine mm.)
Og så indeholder de også melatonin der går ind og stimulere og hjælper på dannelsen af søvnhormonet. Derfor kan det være en god idé at tagen en halv banan en times tid inden sengetid, hvis du har problemer med at sove.
Men husk på at dine bananer altid skal være modne, med masser af sukker pletter (de brune “fregner” bananerne får efter nogle dage) Ellers kan de være utrolig svære at fordøje.
De umodne bananer indeholder nemlig desværre meget stivelse som, efterhånden som bananerne modnes, bliver omdannet til sukker. Og alle de gode stoffer som sidder i bananskrællen trænger ind i selve bananen under modningen. Derfor er skrællen også meget slatten efter modning.

Der er sket ENDNU MERE inde på www.miekronholm.dk både med workshops, opskrifter mm. Så husk at gå ind og tjek de nye datoer ud, så du kan komme med og lære endnu mere om raw food 🙂

Opskrift på hyggebananer:
4 modne øko. bananer
20 g. frisk ingefær (revet meget fint, nærmest som mos)
½ tsk. sort lava salt (stødt til fint salt i din morter)
25 g. kokosblomstsukker eller yaconpulver
1 tsk. vanilje pulver (ikke sukker)

Skær bananerne ud i ca. 1 cm. tykkelse og kom dem i en skål med resten af ingredienserne.
Mix det hele godt sammen, men forsigtigt så bananerne ikke går i stykker.
Fordel dem på plader med papir og dehydrer i ca. 8 timer. Vend dem over på fletpapir og dehydrer færdigt i ca. 24 timer, alt efter hvor sprøde du vil have dem og hvor tykke dine banan skiver er blevet.
Og tro mig de ER værd at vente på 😉
Prøv at lege videre med opskriften og tilsæt en af følgene ingredienser: kanel, anis, lakrids, kardemomme, garam masala mm.

Husk at tjekke workshops mm på www.miekronholm.dk

Rigtig god fornøjelse med opskriften og rigtig god weekend 🙂