Græsk “yoghurt”

 

Græsk "yoghurt"
 
Ingredienser
  • Du kan enten bruge cashewnødder eller kokosmælk fra dåse
  • *
  • 150 g. cashewnødder (i blød ca. 30 min. Det gør dem nemmere at blende)
  • 1 kapsel probiotika, skilt ad, så du kun bruger indholdet i kapslen.
  • Ca. 2 dl. vand
  • *
  • Eller:
  • *
  • 1 dåse økologisk kokosmælk (Jeg bruger den økologiske fra Irma)
  • 1 kapsel probiotika, skilt ad, så du kun bruger indholdet i kapslen.
Fremgansmåde
  1. Bruger du varianten med cashewnødder, blendes de 3 ingredienser godt sammen til en creme, tilsæt evt. mere vand, hvis din blender ikke er så kraftig, lad cremen stå tildækket ved rumtemperatur i 24-48 timer.
  2. Når yoghurten begynder at dufte surt, er den klar.
  3. *
  4. Bruger du varianten med kokosmælk, blendes kokosmælk og probiotika sammen KORT, kokosmælken kan ikke lide at blive blendet for meget, så skiller den ad og bliver grynet.
  5. Lad mælken stå ude ved rumtemperatur i 24-48 timer. Når yoghurten dufter syrligt, er den klar til brug.
  6. Rør kokosmælk yoghurten godt sammen, den vil gerne skille ad under fermenteringen, og stil gerne på køl i ca. 24 timer inden brug, da den lune kokosmælk kan have en lidt for kraftig kokos-smag for de fleste.
  7. Nu kan du spise den som den er eller du kan iblande fx: garammasala, kanel, kardemomme, vanilje eller lign.
  8. Du kan også drysse med raw granola, tørret eller friske bær, nødder, kerner, bipollen, gojibær, hampefrø eller hvad du nu har lyst til.
  9. Hvis det skal være den traditionelle græske yoghurt drypper du glassets inderside med ahornsirup og kommer yoghurten oven i, så vil mønsteret dannes af sig selv.