Din daglige motion, er også vigtig for dit varige vægttab.

Motion og generel bevægelse er utrolig vigtigt for din krop, fysisk såvel som psykisk.

Hvis du forestiller dig en cykel, der bare står og ikke bliver brugt, så vil alle delende ruste sammen og især kæden, vil ikke være til at træde rundt, uden at den falder af hele tiden.

smøring_kæde_1-300x200

Det er det samme, der sker med din krop, når ikke du bruger den. Hvis ikke det var meningen, at du skulle bruge og bevæge din krop, ville du heller ikke have fået, alle de led inden i dig til, at kunne bevæge dig rundt, i alle mulige fagter og retninger.

En typisk dansker, med et ganske almindeligt arbejde, på en helt almindelig dag, gør følgende:
Hun står op om morgenen, drikker sin kaffe, går i bad, gør sig klar til at tage afsted. Er hun og hendes krop heldig, er hun en af dem der spiser lidt morgenmad eller drikker en juice eller smoothie, inden hun sætter sig ud i bilen, bussen eller toget og køre på arbejdet.
Når hun ankommer på sit arbejde, sætter hun sig ved sin computer, sidder der, ved computeren, det meste af dagen. Hun rejser sig kun, hvis hun skal ud efter en kop kaffe og når hun skal til frokost. Ca. 3 gange bevægelse på en dag.
Når hun har fri, køre hun hjem igen med bil, bus eller tog. Måske handler hun på vejen. Ellers er det bare hjem og lave aftensmad. Efter aftensmaden er indtaget, skal der hviles i sofaen, oven på en lang dag.

Det er ikke meget bevægelse der komme ud af sådan en dag. Hvordan kan du ændre det?

– Vend dig til, at rejse dig fra computeren og gå ud efter, et glas vand hver time. Du vil langsomt, men sikkert, komme ind i en god vane med, at drikke mere vand og du vil få lidt mere energi ved, at komme væk fra computeren og få lidt omløb i kroppen, i løbet af dagen.

– Tag cyklen, bare noget af vejen, til og fra arbejde Hvis du syntes der er for lagt at cykle hele vejen.

– Gå ca. 15 min. hen ad gaden, til næste busstopsted inden du stiger på bussen til arbejdet og stig også af der, når du skal hjem igen. Det opkvikker mere end du aner og er faktisk rigtig rart, når først du er kommet ind, i vanen med det.

– Trappen er altid at foretrække i stedet for elevatoren. Arbejder du på 15. etage, så kan du jo starte i det små og nøjedes med, at tage halvdelen af trinnene gående og resten med elevatoren. Selv gamle og desværre bortgået Mærsk Mc-Kinney Møller, tog altid trappen for at holde sig i gang.

Din kropsenergi daler og dør ud, uden bevægelse.

Hvis du ser på kurven herunder, kan du se det sving der sker når du dyrker motion og når du ikke gør.

arrowaxis-300x300

Når du har bevæget dig, stiger kurven op til et højt energiniveau og når du stopper igen, daler din energi igen.
Det er nemlig sådan, at du skaber energi, når du motionerer. Derfor kan du også høre på dem der motionere, at de var vildt trætte inden de startede deres træning, men efter træningen, var de fulde af energi igen.
Så dem der kun dyrker sport 1-2 gange om ugen og ikke ellers for rørt sig, bliver hele tiden, taget ud af denne energi. De har derved meget lettere ved, at hensynke i sofaen og ikke have overskuddet til, at komme afsted. Når først de er kommet ind i en fast rytme, enten med at træne til og fra arbejde, eller have træningstøjet klar når de kommer hjem, så de bare skal hanke op, i sportstasken og så afsted, ville de have ønsket, at de havde tvunget sig selv afsted noget før.

HUSK: Hvis du er interesseret i, at få yderligere hjælp til, dit varige vægttab, tilbyder jeg lige nu 90 dages Mentor Vægttabsforløb.
Ansøg om en GRATIS samtale om hele forløbet HER

Jeg håber du får en rigtig god uge 🙂

Mange kærlige hilsner

Mie Kronholm

Mie2