Hvordan overtaler du dig selv til IKKE, at proppe mad i munden?

Når nu vi rent faktisk slet ikke er sultne, men alligevel begynder, at proppe mad indenbords, er det, som du sikkert ved, ikke sulten der nager, men lysten til det, du godt kan lide eller det kan være din hjerne, der prøve at få kroppen til at “overleve”.
Kroppen er bygget til at overleve og det vil den gøre, for en hver pris. Når du én gang, har givet din krop noget, i det jeg vil kalde, en nødsituation, fx. efter træning eller en dårlig dag på arbejdet. Det kan være enten sundt eller usundt, vil din krop huske det du gav den, til næste gang, du kommer i denne situration.

Hvad kan du gøre for, at undgå dette?

Når du er sultne og har en plan om, at spise en salat, en skive rugbrød med sundt pålæg, resterne fra aftensmaden i går, grøntsagsstængerne som du snittede til arbejdet, skolen eller til hjemturen, men du så alligevel havner i sukkerpotten, grill-maden på vej hjem, flår noget ned fra hylderne i supermarkedet, der er proklameret som noget helt, HELT uundværligt til, at stille sulten på, kan det være meget fortvivlende.
Især når du endelig har fået stille din lyst, for derefter, at vågen op med en utrolig dårlig samvittighed, over det du har spist, endnu en gang.

images-2

I sidste indlæg skrev jeg om hvilke siturationer, det kan gå galt i.
Dette emne er mindst lige så vigtigt. Det omhandler nemlig, hvad du kan gøre ved denne vane, for at komme ud af det?

Det er drøn svært, når maven brokker sig og din krop er vand til, at få et bestemt fix, i form af kulhydrater, som er utrolig vanedannende og SÅ svært, at komme ud af.
Derfor er det ikke umuligt, at komme ud af, men det kræver en enorm viljestyrke og derfor er det også oftest folk, der har fået en bestemt sygdom, er allergiske eller lign. der har meget nemmere ved, at ændre deres livsstil.

For mit eget vedkommende, var der ikke rigtig noget valg.
Jeg havde fået doneret aknemedicin, pga. nogle meget voldsomme udbrud i mit ansigt, der begyndte da jeg kom hjem fra et års backpacking i Australien. På det tidspunkt var jeg 26.
Efter en måned med denne medicin, havde jeg så ondt i min mave, at jeg sad og græd, på mit arbejde, tre gange om dagen, ude på toilettet.
Det tog lang tid, at få styr på min mave igen, men et forløb hos en biopat gjorde underværker, som hjalp mig med en udrensningskur og lettere tilretning i min kost.
På det tidspunkt var jeg allerede slået over til en meget simpelt kost, da jeg selv kunne mærke, hvor meget det hjalp hele mit fordøjelsessystem. Jeg vidste ikke ret meget om kost og ernæring, på det tidspunkt og skulle derfor have lidt hjælp, til de sidste tilretninger.
Jeg fik desværre stadig nogle sukkertrip og derfor begyndte jeg, at planlagde hvornår jeg kunne spise mine forbudte sager, da jeg vidste, at det betød tre dage på langs, med virkelig voldsomme smerter og en mave der lignede, at jeg var gravid i 9. måned. Jeg måtte halvt kravle ud til toilettet og tilbage igen.
At jeg var så sukker afhængig, er jo helt vanvittigt. Det var først da jeg stødt på raw food, at jeg blev helt stabil, i mit blodsukker.
Den frihed, at jeg kunne spise det jeg ville, når bare jeg holdt mig til raw food, inkl. kage og chokolade, var en helt ny verden for mig.
Jeg har nu været 95 % raw fooder siden. Jeg spiser jo også bl.a. krydderier og tang, som ikke er raw. og da jeg ikke vil sætte mig selv helt ud af spillet som KUN raw, så vælger jeg altid at sige at jeg spiser 95%

Men det er jo min historie. Hvad er din historie?
Bliver du også dårlig, af forskellige madvare, kan du mærke en dårlig energi, bliver du oppustet, får dårlig mave eller måske står din fordøjelse helt af og der går dage inden der kommer gang i systemet igen? Får du udbrud på din krop af eksem eller bumser? Eller mærker du ikke så meget din krop endnu, men vil bare gerne tabe dig?

For at du kan komme din overspisning, sukker afhængighed eller craving til livs, vil jeg give dig nogle tips her.
Der er det allerbedste råd og så er der et par andre råd, som også er gode.
De andre råd kommer først, så du ikke bliver HELT skræmt 😉

Du kan begynde at spise mindre portioner og samtidig tilføje mellemmåltider. Det er drøn svært, da du vil føle en sult, det første stykke tid, og snacken/mellemmåltidet, ligger jo lige der nede i taske og venter på at uret kommer hen på kl 10. Det eneste du hører er tik, tak, tik, tak.
Er du standhaftig og drikker noget god te i mellem dine måltider med fx. lakridsrod, pebermynte og kanel, som vil hjælpe mod din sukkertrang, vil du i løbet af den første uge, klare dig ret godt, men det er en hård uge, hvis du ikke er top aktiveret hele tiden, så du kan undgå, at fokuserer for meget på din mad.

Detoxforløb.
Du kan også hoppe helt over på et detoxforløb = Ingen hvede, sukker, pasta, ris kartofler, brød, rødt kød, stegt fisk eller fjerkræ, du kan dampe disse, hvis du er en af dem, der bare SKAL have kød.
3 hårde dage, med symptomer som fx: Hovedpine, dalende humør, kort lunte og sult fornemmelse. Men så er du også forholdsvis stabil og det vil blive meget nemmere i fremtiden.

En tarmskyldning.
Det lyder meget grænseoverskridende for nogen, med det renser din tyktarm, for de dårlige svampe og du vil få styr på din craving, allerede næste dag, hvis du får lavet denne om aftenen.

Juice faste.
Dette er det ypperste råd af dem alle. Det er også det mest skræmmende råd, for mange.
Kan du ikke overskue en juicefaste, kan du prøve at starte ud med et par dage, hvor du kun drikker smoothies. Herved er din kost stadig flydende, men du vil have en fornemmelse af, at du får lidt mere ned i maven, end bare, farvet vand, som nogen kan være tilbøjelige til, at tænke om grøntsags juicerne.
Du vil opleve, som alle andre der har fastet, at når dagen endelig kommer og du skal starte på din juicefaste, så vil du ikke have behovet for mad. Din hjerne vil være indstillet på, at nu er der kun juice, i de næste 4-5 dage eller gerne længere.
Når du er ovre din faste, vil du være total nulstillet. Alt smager fantastisk, alt dufter meget kraftigere og hele dit energiniveau er kommet op, øverst på skalaen. Din hud og øjne stråler, dine negle mere kraftige og dit hår er mere fyldigt.
Hele din krop har, under fasten, haft tid til at restituerer/genopbygge og hele sig selv igen.
Det sker fordi kroppen bruger en ret stor mængde energi på at fordøje og når du sparer denne energi væk og bruger den i stedet på at restituerer, så kommer du ud, på den anden side, som havde du fået en helt ny krop forærende. Derfor sker der også mange fysisk helbredende ting, under en faste.
Dette er også grunden til, at du skal undgå at spise 2-3 timer inden du skal sove. Kroppen skal ikke ligge og fordøje under din søvn. Her er det meningen at den skal restituerer.

Læs meget mere om Juice og Detox forløbet HER

HUSK: Hvis du er interesseret i, at få yderligere hjælp til, dit varige vægttab, tilbyder jeg lige nu 90 dages Mentor Vægttabsforløb.
Ansøg om en GRATIS samtale om hele forløbet HER

Jeg håber du får en fantastisk uge.

Mange kærlige hilsner

Mie Kronholm

Mie2