Hvornår går det galt?

I sidste indlæg så vi på nogen af de forskellige faktorer der spiller ind, i overspisningen og hvis du ikke havde tid til det, da du læste indlægget, skulle du afsætte en time til dig selv og gå i dybden med, hvor det går galt for netop dig.

Hvis du ikke har fået det gjort, så gør det nu!

Nå nu det er blevet tid til din dag, med din tid. Din ene time til dig selv og til at finde ud af, hvilke siturationer, du falder for overspisningen i.
Så sæt dig et sted, hvor du føler det behageligt. Der hvor du aller bedst kan lide at være, fx en hygge krog i stuen, eller hjørnet af sofaen, med et tæppe og en kop te, eller det kan være i sengen med puderne i ryggen og dynen, puttet godt op om dig.

Nu er du klar til, at går du tilbage i tiden.
Første ser du selve siturationen hvor det gik galt.
– Var det der hjemme i dit køkken efter en lang dag på jobbet, hvor en låge pludselig åbnede sig og posen med Quality street, helt tilfældigt dumpede ned i dine arme og på vejen, hvor du prøvede at rede de stakkels stykker chokolade, der ikke måtte komme til skade på gulvet, kom du til, at tage papiret af og smage på en hel masse af dem.
Alt sammen af ren og skær venlighed, over for chokoladen, som jo ikke skulle lide nød over at falde ud af skabet og ned på gulvet. (Den hjælpende)

images

– Var det på arbejdet hvor Hanne, den søde kollega havde bagt hele natten, fordi hun havde fødselsdag næste dag og havde gjort sig ekstra umage og først pyntet kagen, da hun kom på arbejde, så den så rigtig fin ud.
Her ville du selvfølgelig ikke skuffe Hanne, ved at sige nej, så bare et lille stykke, som kom til at blive et dobbelt stykke, da hun skar forkert, eller du blev nød til at tage to gange, for ikke at skuffe hende, nu hvor hun havde gjort sig, så meget umage. (Den pligtopfyldende)

– Efter børnene var gået i seng, var der et et par Snøfler tilbage fra fredags hyggen, som jo bare lå og ville blive kedelige, hvis du ikke spiste dem. (Skraldespanden/ingen madspild)
– Kom du til, i supermarkedet, at du kom til at flå to Tivolistænger, en Skildpadde og en pose Piratos ned fra hylden, får at få ro i sindet til hjemturen, inden madlavningen. (Den stressede)
– Efter træningen, i fitness centeret, at du helt sikkert blev nød til at spise en af deres super sunde energi barer eller køre forbi Seven Eleven for noget lignende, da dit energi niveau lignede en døende på hospitalets pulsmåler, med en lige linje, uden bjergtoppene, så du kunne får dit energiniveau op i et niveau, med en Tour de France rytters puls, til alle pligterne der hjemme (Den bange. Hvad sker der ved ustabilt blodsukker og sult)
– Havde din chef, for gud ved hvilken gang, presset dig ud i et verdenshjørne du slet ikke vidste fandtes, inden du fik dette fantastiske job. (Den vrede over ikke at kunne se fra/stressede)
– Blev du overfuset af din chef, kollega eller veninde og reagerede med vrede og skuffelse? (Den ulykkelige/vrede/skuffede)

Mulighederne er utallige, men en ting er sikkert, alt udspringer fra en ting, fra en følelse og den følelse, er kærlighed. Kærligheden til dig selv. Hvis har du mistet kærligheden til dig selv, har du virkelig en vigtig opgave at få løst.
Hvis du bliver ved med, at lade folk trampe på dig, skuffe dig, overfuse dig, eller sætte dig selv i aller sidste række, så kommer du ikke videre.

Hvis du forstiller dig, at du er din veninde, din mor, din datter eller din gode kollega. Hvordan ville du så behandle dig?
Hvad ville du gøre for hende, hvis hun kom grædende hjem, fordi hendes chef havde råbt ad hende. Sagt til hende, at hun ikke arbejdede hurtigt nok?
Hvordan ville du reagere, hvis hun var blevet mobbet af en kollega, overfuset i trafikken, vraget af en kæreste, eller forbigået ved en mulig forfremmelse på arbejdet?

Ville du så enten proppe mad i hende, eller holde om hende og trøste hende?

Prøv at tage dig 5-10 min. og se siturationerne for dig, mærk de følelser der kommer med op til overfladen.
– Hvad får du lyst til nu?
– Er du på vej ud i køkkenet, omend bare mentalt?
– Bliver du ked af det, overrasket eller vred?
– Mærk disse følelser og giv dem lov til at være der.

Skriv dem ned på et stykke papir og skriv også gerne noget indhold til disse følelser der dukker op.
Det kan være alle mulige tanker, der kommer op i dit hovede.
Skriv dem alle sammen ned og læg så papiret og pen fra dig.

Nu har du noget mere håndgribeligt. Noget du bedre kan forholde dig til og er mere klar over hvad der sker i de siturationer hvor du pludselig kaster mad indenbords.

Det vil nu være lettere for dig, at forstå hvad der foregår og derved langt nemmere at gøre noget ved.

I næste indlæg vil jeg gennemgå, hvordan du kan overtale dig selv til IKKE at proppe mad ind i munden, selv om lysten til det er der.

HUSK: Hvis du er interesseret i, at få yderligere hjælp til, dit varige vægttab, tilbyder jeg lige nu 90 dages Mentor Vægttabsforløb.
Ansøg om en GRATIS samtale om hele forløbet HER

Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag

Mie Kronholm

Mie2