Lækkerrier er også til sommerferien.

Selvom vejret ikke helt er enig endnu, er sommeren godt i gang og de fleste sommerferie, skal til at begynde, om kort tid.

Det store spørgsmål, jeg tit bliver stillet i denne tid er:
Hvordan holder jeg den sunde livsstil og samtidig, nyder min ferie mht. mad og søde sager?

Mange siger også:
– Jeg gider ikke føle, at jeg er på slankekur på min ferie.
– Min familie og jeg skal endelig være sammen og de vil jo også gerne have noget lækkert, som vi kan hygge os med.
– Hvad gør vi når vi skal ud og flyve, køre langt eller på camping?

Når du står over for en ny livsstil som du ikke er helt tryg ved endnu, så kan det være svært at se mulighederne i stedet for alle begrænsningerne.

Tænk i det, der kaldet Whole Food (Hel mad). En agurk, er en agurk. En peberfrugt, er en peberfrugt. En dadel, er en dadel osv. Så kan det aldrig gå helt galt.

Nogen kan godt panikke lidt og tænke: Hvordan kan jeg dog være sikke på, at de har lige netop den ingrediens som jeg står og skal bruge?
Planlægning er en rigtig god ting og jeg plejer altid at sige at: Planlægning er din bedste ven.
Nogen gange er det bare ikke muligt, at planlægge og slet ikke på 3 ugers ferie.

Det er de første par dage der hjælper dig til en fantastisk ferie.
Hvis du bare har planlagt de første to dage, mht morgen-, middag- og aftensmad, så går det aldrig helt galt. I de dage har du nemlig mulighed for, i ro og mag, at tjekke dvs. indkøbsmuligheder, restauranterne og caféer ud, der ligger tæt på jer. På denne måde undgår du panik-handlingerne, hvor du bare spiser det første og det bedste du støder på.
Med planlægning mener jeg, at du enten selv kan tage mad med eller surfe rundt på nettet og tjekke området ud, som i skal bo i.
Jeg tager som regel lidt af mine egne krydderier med, så jeg ikke skal indkøbe alt for meget på ferien og disse er brugt op når jeg skal hjem igen og der er plads i kufferten på ny 😉

Motion på ferien er også en rigtig god idé, men som regel er de fleste ude og gå meget, så det kommer helt af sig selv.
Selv om det lyder lidt anderledes, så fokuser på din udstrækning af især benene, som bliver rørt rigeligt og helst ikke kun med den alm. “jeg strækker lige låret lidt, i 5 sek.” øvelsen.

Prøv i stedet denne “allround” øvelse, som vi bruger meget hos Body-sds.

Selv om det er lidt svært at se, så trækker du den en ben ind under dig og skaber en vinkel med underben og fod. Det modsatte ben forbliver udstrakt. Herved laver du en afspænding i lysken, af det bukkede ben og en udstrækning af balden. Samtidig laver du en udstrækning af lysken på det strakte ben :)

Selv om det er lidt svært at se, så trækker du den en ben ind under dig og skaber en vinkel med underben og fod. Det modsatte ben forbliver udstrakt. Herved laver du en afspænding i lysken, af det bukkede ben og en udstrækning af balden. Samtidig laver du en udstrækning af lysken på det strakte ben 🙂

Du kan godt tjekke din destination ud inden du tager hjemmefra, det gør at du ikke er helt på bar bund, når du ankommer og nogen gange kan det også hjælpe dig med at vælge selve destinationen, hvis der er flere finalister.

Hvis du skal med fly og det tager mere end et par timer, så du bliver nød til at spise noget i flyet. Du behøver jo kun at spise, hvis du bliver sulten og ikke bare fordi personalet stikker det her de kalder mad, i hånden på dig.
Tænk allerede hjemmefra at komme ind i destinationenes tidsregning og planlæg dine første måltider derefter. Disse tager du med i flyet. Det er stadig fuldt lovligt at tage mad med i lufthavnen og igennem security. Det er kun de våde varer, du skal være obs på.

Fx kan du sagtens tage en protobello svamp med hummus og advocado i.

Parsley Hummus

Grøntsagsstænger, frugt, nøddeblandinger, din egen raw kage eller energibarer med. Det kan ende med et helt festmåltid i flyet 😉

Prøv fx disse utrolig nemme daddelkugler, som alle er helt vilde med:
10 bløde dadler som du piller stenene ud af.
1/4 tsk salt
2 spsk. kakao
Ælt det hele godt sammen og form til kugler og prøv at lade være med at spise dem alle sammen inden du skal afsted 😉

Du kan også tilsætte krydderier som fx. Garam Masala, kardemomme eller kanel.
Og du kan lege med, at tilsætte gojibær, incabær, forskellige nødder eller græskarkerner.

Gør dit køkken til din legeplads

Rigtig god fornøjelse 🙂

HUSK: Hvis du er interesseret i, at få yderligere hjælp til, dit varige vægttab, tilbyder jeg lige nu 90 Dages Mentor Vægttabsforløb.
Ansøg om en GRATIS & UFORPLIGTET samtale, om hele forløbet HER

Jeg håber du får en fantastisk uge.

Mange kærlige hilsner
Mie Kronholm

Mie2