Grønkålssalat

 

Grønkålssalat
 
Forfatter:
Ingredienser
  • ½ bundt grønkål, hakket groft og marineret i olivenolie, salt, peber og citronsaft
  • 1 håndfuld havtorn
  • 1 håndfuld granatæblekerner
  • ¼ rødløg, snittet i meget fine ringe
  • 1 håndfuld tørret kirsebær. Du kan let lave dine egne, hvis du har en dehydrator.
  • 15 halve valnødder, hakket groft. Hvis du har mulighed for det, så aktiver dine valnøddekerner. Læg dem i saltvand i 8 timer, hæld vandet fra og dehydrer dem i ca. 20-24 timer. Dette gør at du langt letter kan optage enzymerne og næringsstofferne fra valnødderne. Det gør også valnødderne nemme at fordøje.
  • Når du køber dine nødder, så gør det til en vane, altid at aktivere dem, inden de kommer ind i skabet, så har du altid nogen klar til brug.
Fremgansmåde
Mariner grønkålen med:
  1. I spsk. god koldtpresset olivenolie
  2. o,5 tsk. god havsalt og lidt peber
  3. o,5 dl. appelsinsaft
  4. o,5 dl. lime- eller citronsaft
Bland grønkålen med resten af ingredienserne.
  1. Lige inden du servere salaten, drysses evt. med frisk bipollen og/eller afskallet hampefrø.