De psykiske faktorer i din overspisning.

I sidste uge lovede jeg dig, at vi skulle se mere på de psykiske faktorer i overspisningen.

Stress, depression, tristhed, sorg, ulyksagelighed mm. Alle disse følelser, er der mange der ikke bryder sig om. Derfor er det, for nogen, en ufattelig god idé at gemme dem væk. Helt væk, nede på bunden af havet, med en kæmpe sten oven på. En sten af fx. mad. For jo mere der bliver fyldt på, jo mindre kan du mærke.

Hver gang du kommer ud i ubehaget, en stresset arbejdsdag, en chef der råber og forlanger det umulige, en mand der ikke værdsætter dig, en forældre, veninde eller kollega der er urimelig og puster til din svage side. Eller at du ser dig selv i spejlet og for gud ved hvilken gang, ikke føler kærlighed til dig selv, men i stedet føler utilfredshed og irritation over, at de overflødige kg. stadig sidder, som limet til kroppen.
Det er her, at rigtig mange falder i overspisningens onde spiral. Sjovt nok er mange slet ikke klar over, at det er her de falder i.
Det at blive opmærksom på, hvornår overspisningen sker, hvorfor det sker og hvilke følelser der er involveret i din overspisningen, eller trøstespisning kan jeg også kalde det, og hvilke følelser der ligger inde bagved, kan for rigtig mange hjælpe dem, et stort skridt på vejen, til at blive overspisningen kvit.

Det er nemlig desværre ikke nok bare at sige, nu skal jeg tabe mig, jeg tager en slankekur, en detox, en juicefaste, laver kostomlægning eller lign.
Du er nød til at kigge om bagved gardinet og få løst de psykiske faktorer først, eller i hvert fald under vejs, ellers vil du, før eller siden, og som regel før, falde tilbage til de dårlige kostvaner, eller finde en ny måde, at ligge låg på dine gemte og glemte følelser.
Det er her jeg bl.a. vil kalde det en afhængighed. En afhængighed for, at drukne dine følelser. For der vil på sigt komme en ny afhængighed ind for, at beherske dine følelser, så du ikke behøver at mærke dem.

Det du prøver at beherske, ender med at beherske dig.

Denne nye “afhængighed” kan have mange ansigter.
Det kan være du falder helt over i den helt anden grøft og begynder at overtræne dig selv, sulte dig selv, eller måske begynder du at over shoppe tøj eller sko.
Det er lige præcis derfor, at de psykiske faktorer, er en meget vigtig del af, at komme ud af overspisningen på.

Men hvordan er det muligt, at slippe ud af denne jungle, hvis du er en af dem, der slet ikke er klar over, hvad der ligger til grund, for overspisningen?

Hvis du ikke mener, at du vil prioritere at få hjælp udefra, må du selv igang med hjemmearbejdet.
Her må du stille dig spørgsmål som bl.a.

I hvilke siturationer, går det galt?
– Er det de samme siturationer, eller er der flere forskellige?
– Hvordan havde du det psykisk, på det tidspunkt, det gik galt?
– Hvordan havde du det bagefter?
– Hvor kan du se lignende følelser, i din fortid?

Stil dig selv disse spørgsmål, på en dag, du sætter af til dig selv.
Det nytter ikke noget, at du lige læser de overfor nævnte sætninger igennem og tænker: Hmm det ved jeg ikke. Jeg ser på det senere. Jeg skal lige ordne noget andet.
Har du ikke tid nu, må du sætte tid af i din kalender, med det samme og overhold denne aftale, med dig selv, fuldstændig som hvis det var en aftale med en veninde, ellers vil det blive udskudt og glemt.

Regn med at starte ud med en time, hvis du er på helt bar bund.
Det er ultra vigtigt at du begynder at sætte dig selv op på første række, i stedet for altid ,at stå bagerst og skal hjælpe alle andre først.
Dvs. at den aftale du nu har med dig selv i din kalender, skal overholdes lige som du også overholder, at du tager på arbejde hver dag.

Jeg vil her give dig en super nem og lækker snak, så du har lettere ved, at holde din nye livsstil, både til hverdag og i weekenderne.

Raw Mandel guf:
6 spsk. kokosolie
6 spsk. mandelsmør
1/2 spsk. honning, agave, ahornsirup eller et par dråber stevia
Bland det hele godt sammen og fordel i en lille form med film.
Stil koldt ca. 30 min. og skær ud i passende stykker.

TIPS:
Du kan også tilsætte forskellige krydderier som fx: Kanel, kardemomme, appelsinsaft, lakridspulver eller rå kakaopulver.
Du kan også tilsætte forskellige hakkede nødder eller kerner.
Se mange flere opskrifter HER
*Mandelsmør er mandler, der er malet ud til flydende smørbar pasta.
Du kan købe mandelsmør i helsekostbutikkerne eller online.

I næste indlæg vil jeg gennemgå i hvilke siturationer det går galt i, med din overspisning.

 

Hvis du ønsker yderligere hjælp, med dit vedvarende vægttab, kan du skrive dig op til Nyhedsbrevet.
Så modtager du både min 7 trins guide til dit vedvarende vægttab OG en e-bog med fantastiske opskrifter til, at kickstartet din nye livsstil.
Hver uge, vil du modtag tips tricks og idéer, til dit varige vægttab.
Tilmeld dig HER

Du kan også ansøge om en GRATIS og uforpligtet samtale, om Dit 90 dages Mentor Vægttabsforløb HER
Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag.
Mie Kronholm

HUSK du altid er velkommen til selv, at kontakte mig for, at høre mere om dit 90 Dages Mentor Vægttabsforløb.
Send en mail til: kontakt@miekronholm.dk
Eller ring til mig på: 22 88 92 88

Jeg glæder mig til at hjælpe dig.