Kom ud af overspisninges onde spiral!

Kom du til at spise for meget i påskedagene?

Overspisning kan for rigtig mange være en hård nød at knække.
Når først du har vænnet dig til, at spise en vis mængde mad og på visse tidspunkter af dagen, kan det være svært, at gøre noget andet. Vi er vane mennesker og vi har det godt, trygt og rart med at gøre de ting vi plejer at gøre.

Men hvad nu hvis, at du ikke skal knække, din overspisning?
Hvad nu hvis det i virkeligheden er meningen, at du skal gå indenfor i dig selv, og blive venner med det du prøver, bevidst som ubevidst, at holde nede med mad og som skaber din overspisning.
Mad bruges nemlig meget ofte som et låg, der lægges oven på vores følelser.

Det vi prøver at beherske, ender med at beherske os! (Fra Debie Ford)

Derfor er det også ca. 95% af alle slankekure, der ikke virker.
På en slankekur, holder du dig selv fast, i en masse regler om det du må og nogen gange SKAL spise, samt det du IKKE må spise. Disse reglerne gælder kun i en periode, når denne periode er ovre, skal det festes og fejres, som var det Eid, efter ramadanen.

Denne madfest, har det med at vare ved, fordi du har undværet en hel masse i en kortere eller længere periode. Derfor tager du på igen, og derfor tager du oftest MERE på, end det du tabte, under din slankekur.
Denne vægtforøgning har også meget at gøre med din metabolisme/forbrænding, som bliver ødelagt af at du sulter dig.

Det er SÅ trist, at have kæmpet kiloene af, for derefter, at tage det hele og mere på igen.

Hvordan kan du lære at forstå din overspisning?

1. Mærk dig selv.
Selv om denne øvelse virker langhåret og faktisk meget provokerende for mange mennesker, så er den super vigtig.
Sæt dig ned og vær stille i 5-10 min. og høre efter hvad din krop, dine følelser og tanker, prøver at fortælle dig.
Når sulten nager i maven, er det så fristende, bare at løbe ud i køkkenskabende og tømme den ene hylde efter den anden, for at få ro inden i kroppen igen. Desværre er dette et mønster der vil komme igen, hvis ikke du lære at forstå hvorfor det sker.
Du lære at forstå disse følelser ved at lytte til dem, føle dem, blive venner med dem, acceptere dem og lære af dem. I stedet for at skubbe dem væk eller fortrænge dem.
Dette kan du kun gøre ved at sætte dig ned, et sted der er ro omkring dig, og åbne op for at det der er derinde.
Nogen gange kan det være noget der lige er sket, som har tricket noget andet, nogen gange kan det være noget gammelt, som bare for lov at ulme, uden af blive taget af.
Luk øjnene og forestil dig, at du sender dit blik ned i maven, sid sådan indtil der kommer nogle tanker til dig.
I starten kan det være svært, nogen får ingen tanker, mens andre for 1000 tanker. Øvelse gør mester.
Når tankerne kommer frem, så “omfavn” dem og giv dem kærlighed, lad være med at sige til dig selv at Det er noget pjat. Der er en grund til, at de er der.
Kommer der ingen tanker, så lad være med at fortvivle, nogen gange skal de have lidt ekstra tid, til at turde komme frem i dagens lys.

2. Husk at drikke vand.
Vores hjerne kan kun fortælle os, at vi har brug for noget, til at tankekroppen op igen, men ikke om det er vand eller mad.
Derfor, hvis du er en person der er vand til at spise hver gang du trænger til noget, vil du automatisk fortsætte spiseriet, også selv om det er væske du har brug for. Derfor kan du også opleve, at du går rundt og søger efter et eller andet og spiser lidt af det ene og lidt af det andet, uden at føle dig tilfredsstillet.
Igen er det vigtigt at stoppe op, spørge “Hva er det egentlig jeg trænger til“. Lyt til kroppen.

3. Bevægelse ikke kun for motionens skyld.
Når du har spist, går der typis 20 min. inden din hjerne registrere, at du har fået nok. Derfor vinder du tid ved, at tage skoene på og gå en god trave tur, efter du har spist.
En god gåtur, er også med til, at give dig din daglige motion, giver dig nyt frisk humør og tilfredsstille dig, så du ikke føler trang til noget sødt, efter du er færdig med at spise.
Når du komme rhjem, så husk at drikke et stort glas vand, så du forbliver hydreret.

4. Spis med mindfulness.
Hver gang du spise, så gør det med opmærksomhed på din mad.
Vi lever i en verden hvor mange konstant sidder eller går, med næsen nede, i deres mobiltelefon.
Hjernen registrere ikke, at du rent faktisk lige har spist noget, når den skal sidde og tjekke emails eller et opslag på Facebook samtidig.
Det er jo også ret trist, at når du skal sidde og spiser din mad, snack eller drikke fx en kokosvand, at du så dårlig nok når at opdage det og nyde det, fordi du skal alle mulige andre ting samtidig.
Det er blevet et helt hit mange steder at droppe multitaskingen og i stedet for bruge MONOTASKING, og derved kunne spise i mindfulness.

Brug disse 4 råd på daglig basis og du vil se en hurtig forbedring på din kropsvægt og hele dit sind.

Held og lykke med din nye livsstil.

Hvis du ønsker yderligere hjælp, med dit vægttab, kan du skrive dig op til Nyhedsbrevet.
Her modtager du både min 7 trins guide til dit vedvarende vægttab OG en e-bog med fantastiske opskrifter til, at kickstartet din nye livsstil.
Hver uge, vil du modtag tips og tricks til dit varige vægttab.
Tilmeld dig HER

Du kan også ansøge om en GRATIS og uforpligtet samtale, om Dit Mentor Vægttabsforløb HER
Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag.
Mie Kronholm

HUSK du altid er velkommen til selv, at kontakte mig for, at høre mere om dit 90 Dages Mentor Vægttabsforløb.
Send en mail til: kontakt@miekronholm.dk
Eller ring til mig på: 22 88 92 88

Jeg glæder mig til at hjælpe dig.