Hvordan håndtere du gruppepres fra kollegaer?

Der er ikke noget der kan provokere andre mennesker, som når du lægger din koststil om.
Det er ikke kun derhjemme, at mange kan føle sig udfordret i de sunde madvaner. På arbejdspladsen kan der også være store udfordringer.
Jeg høre så tit fra mine klienter, at når de starter ud med en ny livsstil, er der mange i deres omgangskreds, her i blandt også kollegaerne, der prøver at få dem til at hoppe af igen. Der kommer tit kommentarer som:
– Hvorfor vil du dog det, du behøver da ikke at tabe dig!
– Er det ikke meget kedelig, det du kun må spise?
– Du behøver da ikke at følge det så striks.
– Man skal jo også leve.
– Nu har jeg stået og bagt hele aftenen til dig og de andre kollegaer, vil du ikke bare smage et lille stykke?

Når du har været på den nye livsstil noget tid, kommer der næsten altid en bemærkening med: Er du nu sikker på det er sundt for dig? Får du nu alt det du har brug for?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at dem der kommer med disse bemærkninger, oftest er dem der får så næringsfattigt mad, at de burde bekymre sig mere om sig selv end andre.
Paradoksalt nok, drejer det sig jo oftest om dem selv og deres ønske om, at kunne holde fast i den sunde livsstil.

Det kan være utrolig hårdt og svært, at holde fast i den nye livsstil, når andre står og giver dig alle mulige grunde til IKKE at gøre det.
De siger tit de samme ting som rumstere rundt inde i dit hovede, når du bliver lækkersulten.
Vi kender alle sætningerne som: Idag må jeg godt fordi det har været en hård dag på arbejdet, et hårdt træningspas, min mand er urimelig, børnene har holdt mig vågen hele natten eller chefen var tarvelig allerede da han trådte ind ad døren om morgenen.

Jeg har selv oplevet meget hård modstand på en arbejdsplads, hvor de bestemt ikke syntes det var ok, at spise raw food, som jeg også levede af dengang.
På et tidspunkt var det så graldt, at det gik helt over til mobning. En utrolig ubehagelig og trist tid i mit liv, men det hjalp at jeg forklarede dem, hvorfor jeg spiste netop denne slags mad, som fungere fantastisk for mig og min maveproblemer og derved også gav min færre sygedage.
Det var faktisk ret sjovt at se, hvordan de en gang i mellem prøvede at leve lidt som mig, i hvert fald med salater til frokost og enten prøvede at skjule for mig, når de spiste kage og slik eller prøvede at lokke mig til at gøre det samme. Bare denne ene gang, som var hver anden dag 😉 selv om de vidste, at jeg blev meget syg af det.En anden fast sætning var også Du skal unde dig selv det Mie Hvor jeg efterfølgende spurgte om jeg virkelig skulle unde mig selv at blive voldsomt syg i 3 dage? Det svarede de aldrig rigtig på.

Hvad kan du gøre, for ikke at blive offer for gruppepresset på arbejdet, eller familie og venner?
Nu hvor foråret er godt igang, selv om vejrguderne ikke er helt enige endnu, kommer motivationen til et vægttab og generelt kostomlægning, mere af sig selv.
Sommerferien er ved at nærme sig og måske er badeferien allerede bestilt. Endnu en ekstra motivation til at hanke op i de sunde vaner.

Brug gerne ugen og weekenden på at begynde at planlægge din nye livsstil. Planlægning er din bedste ven og du vil have lettere ved at sige nej til alle de usunde sager fra kollegaerne, hvis du ved du har noget lækkert med dig til frokost.
Brug gerne skemaer her til at skrive dine måltider ind i for hele ugen, så du altid er forberedt bedst muligt.

Det er ikke alle der har lyst til morgenmad og det kan der være flere grunde til.
Hvis du fx. står op kort tid inden du skal ud af døren, eller måske har du spist for meget til aftensmad, dagen før er det klart du ikke kan spise noget om morgenen.
Husk du ikke bør spise et par timer inden sengetid, da du herved vil ligge og fordøje, i stedet for at sove og restituere.

Morgenmaden er jo din grobund for hele dagen. Det er her du opbygger din dag, får din startenergi og hele din base som du kan falde tilbage på, når der kommer pressede siturationer i løbet af dagen.
Morgenmad behøver ikke at være noget du skal tygge dig igennem. Det kan også sagtens være noget drikkeligt, som en juice, som du meget gerne på presse selv, eller en smoothie, som du sagtens kan lave helt tynd, så det føles som en juice og ikke fylder for meget i maven.

Er du sulten nok og gerne vil have noget at tygge på, kan det være noget så simpelt som havregryn med mandelmælk. Ønsker du at søde din havregryn, kan du bruge rosiner eller andre tørrede frugter. En enkelt lille håndfuld er nok.

Du kan også lave den legendariske chiagrød, som er meget velkendt, ikke kun for Raw Food´ere.

Morgenmad

Klik på billedet for at komme til opskriften

Chiafrø kan købes i mange supermarkeder, i helsekost-forretningerne eller online.

Til frokost, kan du fx. lave denne ret:

Kartoffelsalat 1000 750

Klik på billedet for at komme til opskriften.

Aftensmaden kan sagtens være meget simpel som denne fyldige salat:

Kærlighedssalat1

Klik på billedet for at komme til opskriften.

Snack kan fx. være disse barer:

Raw_Paleo_Proteibars

Klik på billedet for at komme til opskriften

Snack kan også sagtens være grøntsagsstænger, frugt eller en nøddeblanding.

Held og lykke med din nye livsstil!

HUSK!
Gør dit køkken til din legeplads.

Held og lykke med din nye livsstil.

Hvis du ønsker yderligere hjælp, med dit vægttab, kan du skrive dig op til Nyhedsbrevet.
Her modtager du både min 7 trins guide til dit vedvarende vægttab OG en e-bog med fantastiske opskrifter til, at kickstartet din nye livsstil.
Hver uge, vil du modtag tips og tricks til dit varige vægttab.
Tilmeld dig HER

Du kan også ansøge om en GRATIS og uforpligtet samtale, om Dit Mentor Vægttabsforløb HER
Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag.
Mie Kronholm

HUSK du altid er velkommen til selv, at kontakte mig for, at høre mere om dit 90 Dages Mentor Vægttabsforløb.
Send en mail til: kontakt@miekronholm.dk
Eller ring til mig på: 22 88 92 88

Jeg glæder mig til at hjælpe dig.