Bliv gode venner med dit blodsukker – Og tab dine 5 ekstra kg.

Det er nemmere sagt end gjort, at få styr på sit blodsukker.

Overspisning

Kender du den fornemmesle af, at maven begynder at slå knuder kl. 10, men du har besluttet dig for, at nu skal du være fornuftig og ikke småspise hele tiden.
Du har lagt en plan. Som Mie altid siger: Planlægning er din bedste ven.
Du har sat dine 3 hovedmåltider og indlagt et par mellemmåltider, som det jo høre sig til, når du gerne vil blive gode venner med dine  spisevaner igen.
Du er nået til kl. 10 og har spist de gulerødder du havde med, til dette mellemmåltid, men var det nu helt nok? Det føles stadig som om du er sulten, men maven føltes også lidt fuld?
Er du sulten eller ej, skal du spise mere, eller vente til frokost?

Det kan være svært i selve situationen, at tænke klart. For lige der, er der alt mulig god grund til, at fylde mere på, men bagefter når maven er proppet igen, kan du godt se at du nok skulle have ventet lidt.
Det er ikke din skyld.
Din hjerne vil gøre alt for, at få dig til at overleve og derved overtale dig til at spise noget, da hjernen jo kan mærke, at din krop trænger til noget.

Jeg kender selv disse situationer. Efter en aften med sen mad, med gode venner og også lidt for store portioner mad, så er jeg bare ekstra sulten næste dag. Men det er på en anden måde, end når jeg normalt/rigtig er sulten.
Jeg er udemærket klar over, at det er fordi min mavesæk er blevet udvidet og skal til at bevæge sig ind på plads igen og mine tarme syntes at skrige oftere på mad.
Det hjælper mig altid at spise basisk mad dagen igennem. Basisk er alt det bitre og grønne, som du også sagtens kan bruge i dine juice og smoothies.
Jeg husker på, at vertsætte de gode minder fra dagen før og glæder mig over, at have en krop der fortæller mig, lige det den har brug for. En dag med masser af basisk mad.

Hvis du gerne vil have dit blodsukker mere stabilt, hele dagen igennem, så blodsukkeret også er godt stabilt i morgen, så er der her 4 rigtig gode råd, til dig.

4 gode råd til når du skal trappe ud, af de dårlige kostvaner:

1: Forberedelse er din bedste ven. Forbered altid dine måltider til hele, eller det meste af dagen igennem. Det er alt for ofte, at der sker udsving i dagligdagen, så du ikke kommer hjem til den planlagte tid, eller at der er andre opgaver som skal løses, inden du har mulighed for at komme til dit køkken.
Det kan være at det er dit barn der skal hentes tidligere, fordi han eller hun, er blivet syg. Det kan være du bliver nød til at arbejde over, da der er en opgave på arbejdet, som bare skal være færdigt inden du kan gå hjem. Det kan også være at du bare lige skulle handle ind på vejen hjem og regnede med, at du var den eneste i hele Danmark, der fik den samme idé. Nu opdager du så at næsten HELE Danmarks befolkning lige fik den samme idé og det tager en halv krig, at komme igennem kasselinjen.
Det kan også være at du bare har en lang dag og kommer sent hjem. Fordi du fx. skal forbi træningscenteret på vejen hjem.

2: Start dagen godt. Få et godt basisk morgenmåltid som ikke indeholder helt eller delvist skjult sukker. Hvis du starter din dag på de dårlige kulhydrater, vil det blodsukker komme ud af balance, allerede fra morgenstunden. Så drop de færdiglavede morgenmadsprodukterne og spis i stedet quinoaflager med nøddemælk, chiafrø med nøddemælk og superfoods eller blend en smoothie med en masse grønt, som du også nemt kan tage med på farten, hvis du er en af dem der står op, kort tid inden du skal ud af døren.
Frokosten kan bestå af en gode fyldige salater, uden pastaskruer og tilhørrende dressing. Eksperimentér selv rundt i de forskellige grøntsager, som du enten river, hakker eller snitter. Avocadoer, nødder og krydderurter. Jo flere salater du laver, jo lettere og sjovere bliver det.
Dressing kan være noget så simpelt som: Olivenolie, citronsaft og salt, eller du kan blende din egen dressing af: 2 håndfulde nødder, frø eller kerner, med krydderier, olie, citronsaft og vand.

Er du en af dem der godt kan lide at spise kød til din mad, så steg selv noget af god kvalitet, i stedet for at købe det udpinte pålæg, eller uøkologiske færdigstegte ting, der desværre ofte er at finde, i køledisken i supermarkedet, eller salatbarene.

Tang er en rigtig god ingrediens i dine salater. Der er mange forskellige slags. Prøv dig frem og find den der er rigtig for dig. Der er nogen af tangsorterne, som ikke smager af ret meget fx. Arame tang. Det kan være en god fordel for dem, der er bange for at tangen smager for meget igennem.

Aftensmaden må gerne være, af den lettere slags. Der er ingen grund til at proppe dig, inden du skal ind og sove og spis gerne så tidligt som muligt, så du kan nå at fordøje maden, inden du skal sove.
Under din søvn er det meningen at du skal restituere/opbygge og reparere dig selv igen. Hvis du går i seng med fyldt mave, vil din krop ligge og fordøje, i stedet for at få en god nats søvn.

Mellemmåltiderne er alt lige fra grøntsagsstave, frø, nødder og kerne, lidt tørret eller frisk frugt. Tag gerne lidt af din hjemmelavet  dressing med til grøntsagsstavene.

3: Drik masser af rent vand igennem dagen. Det er alt for ofte, at du føler trang til noget og kommer til at forveksle din tørst, med sult og spiser derfor i stedet for.
Hjernen sender nemlig bare signaler om, at nu trænger kroppen til noget. Er du vand til at spise, når du trænger til noget, så gør du automatisk det igen.
Hvis du sørger for at have en flaske med med 4 elastikker på, i bunden af flasken, så kan du rulle én elastik op i toppen af flasken, for hver gang du har tømt flasken helt. Herved er du sikker på at få 2 l. vand om dagen.

4: Giv din mad noget opmærksomhed, når du spiser. Så når du nemlig at registrere det du spiser og hvad du spiser. I stedet for bare at kaste det ind, samtidig med at du lige tjekker facebook, tv, mails mm.
Det tager mellem 20 og 30 min. for din krop at begynde at optage det du har spist, derfor indtræder mæthedsfølelsen ikke med det samme.

Jeg håber du kan bruge disse gode råd til din nye livsstil

Held og lykke med din nye livsstil

 

Hvis du ønsker, at gøre noget seriøst ved dit vægttab og slippe af med dine irriterende 5 kg, så ansøg om en gratis samtale herunder. Så ringer jeg til dig på et aftalt tidspunkt og finder vi sammen ud af om 90 Dages Mentorforløbet er noget for dig.

Hvis du allerede NU har lyst til, at snakke med mig, om dine udfordringer ift. dit vægttab, kan du ansøg om en GRATIS og UFORPLIGTIGET samtale, om forløbet HER

Hvis du ønsker yderligere hjælp, med dit vedvarende vægttab, kan du skrive dig op til Nyhedsbrevet.
Her modtager du både min 7 trins guide til dit vedvarende vægttab OG en GRATIS e-bog med fantastiske opskrifter til, at kickstartet din nye livsstil.
Hver uge, vil du modtag tips og tricks til dit varige vægttab.
Tilmeld dig HER

Du kan ansøge om en GRATIS og uforpligtet samtale, om 90 Dages Mentor Vægttabsforløb
HER
Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag.
Mie Kronholm

HUSK du altid er velkommen til selv, at kontakte mig for, at høre mere om dit 90 Dages Mentor Vægttabsforløb.
Send en mail til: kontakt@miekronholm.dk
Eller ring til mig på: 22 88 92 88

Jeg glæder mig til at hjælpe dig.